loading...
جدیدترین مطالب پزشکی و امداد ونجات

ساعات کار طولاني در سلامتي، آسايش و روحيه‌ي افراد اثرات منفي دارد. آسيب ديدگي و تصادفات ، خستگي و مشکلات در خواب ،ايجاد مشکلات عضلاني و استخواني و بيماري‌هاي قلب و عروق از عوارض اين نوع کارکردن است.

هيچکس با کار کمتر کارآفرين نمي‌شود. در واقع خيلي از کارآفرينان شبانه روز ديوانه‌وار کار مي‌کنند. کار زياد باعث افتخار افراد است اما آيا ما بايد زمان زيادي را به کار اختصاص دهيم و چند ساعت کار در هفته بازدهي مناسبي را خواهد داشت؟
بعضي از کارفرمايان با دادن برنامه‌هاي کاري ديوانه‌وار کارمندان را به کار بيشتر وا مي‌دارند در صورتي که اگر ساعت کاري را پايين بياورند و تمرکز را بر روي کيفيت کار قرار دهند در نهايت به نتيجه‌ي سازنده‌تري دست خواهند يافت. کتاب‌هاي زيادي در اين مورد نوشته شده است. مطالعات انجام شده بر روي تعدادي از کارآفرينان انگليسي نشان مي دهد آن‌ها به طور متوسط ?? ساعت از هفته را به کار اختصاص مي‌دهند که ?? درصد بيشتر از متوسط کار در آن کشور است و همين عاملي براي عصبي شدن و کاهش کارايي آن‌ها مي‌شود.
مسئله‌اي که بايد به آن توجه شود اين است که براي بيشتر مردم بيشتر از ?? ساعت در هفته کار کردن بي‌نتيجه خواهد بود. سارا رابينسون در مقاله‌اي بحث برانگيز دلايل انتخاب ?? ساعت کاري در هفته به عنوان ساعات موثر کاري را اينگونه شرح مي‌دهد:
نه تنها کارکردن بيشتر از ?? ساعت در هفته به طور کوتاه مدت باعث کاهش کار مفيد مي‌شود بلکه در طولاني مدت نيز باعث فرسايش کاري مي‌شود و راندمان کل سيستم را پايين مي‌آورد. از آن‌جا که بيشتر از ? ساعت کار در روز شما را خسته مي‌کند، در طول هفته زماني براي رفع اين خستگي به دست نمي‌آيد و همين باعث مي‌شود هرروز خسته‌تر و بي‌ميل‌تر از گذشته به محل کار خود برويد.
در کوتاه مدت نبايد هر هفته ?? يا ?? ساعت از وقتتان را به کار اختصاص دهيد بلکه با ?? ساعت کار مفيد مي‌توانيد راندمان و بهره‌وري بالاتري را در شغل خود داشته باشيد.
اما برنامه‌ي کاري روزانه‌ي شما به چه ترتيبي بايد باشد؟ براي پاسخ دادن به اين سوال از خود بپرسيد که به کدام يک از ? موجود زير نزرديک‌تر هستيد، چکاوک، جغد يا مرغ مگس‌خوار.
چکاوک
چکاوک حيواني است که معمولا به سحرخيزي شناخته مي‌شود. از نظر سني به افراد مسن نزديک‌تر است و صبح زود براي يافتن اولين‌ها بيدار مي‌شود. يعضي از ديگر مشخصات شخصيت چکاوک‌ها عبارتند از :
– کارايي بالاتر در اواخر صبح
– بيشترين آمادگي در حدود ظهر
– بيشترين فعاليت حدود ?:?? بعد از ظهر
– معمولا چرت نمي‌زنند.
– ترجيح مي‌دهند صبح‌ها به ورزش بپردازند.
– وعده‌ي غذايي مورد علاقه‌شان صبحانه است.
– غروب‌ها از خستگي بي‌حال مي‌شوند.
جغد
واضح است که جغد پرنده‌ي شب است و از نظر سني به جوان‌ترها بيشتر شباهت دارد. ويژگي‌هاي افرادي که در دسته‌ي جغدها قرار مي‌گيرند شامل نکات زير است:
– بيشترين آمادگي در حدود ساعت ? بعد از ظهر
– بيشترين فعاليت در حدود ساعت ?:?? بعد از ظهر
– در طول روز چرت مي‌زنند.
– وعده‌ي غذايي مورد علاقه‌ي آن‌ها شام است.
– شب‌ها پر از انرژي هستند.
مرغ مگس‌خوار
اما دسته‌ي سوم افرادي هستند که اگر لازم باشد مي‌توانند صبح‌هاي زود بيدار شوند و با بيدار ماندن تا پاسي از شب نيز مشکلي ندارند. به قول معروف آن‌ها مانند شمعي هستند از هر دو طرف مي‌سوزد.
اين که شما در دسته‌ي سحرخيزان قرار بگيريد يا شب زنده داران به ساعت بيولوژيکي و ريتم شبانه‌روزي بدن شما باز مي‌گردد.
موسسه‌ي ملي علوم پزشکي در توصيف ريتم شبانه‌روزي مي‌گويد:
تغييرات رفتاري، رواني و فيزيکي بدن انسان که در يک چرخه‌ي ?? ساعته اتفاق مي‌افتد.اين تغييرات جواب بدن شما به ميزان نوري است که از محيط دريافت مي‌کند به عنوان مثال در حالي که براي بعضي افراد بيدار شدن در صبح زود کاري سخت و طاقت فرسا است عده‌اي ديگر نمي‌توانند تا ديروقت بيدار بمانند.
با اين که ممکن است فردي که جزو دسته‌ي جغدها قرار مي‌گيرد براي مدتي با بيدار ماندن تا ديروقت به سحرخيزي عادت کند اما هر فرد بهترين کارايي را در زماني که فيزيولوژي بدنش بر روي آن تنظيم شده است به دست مي‌آورد. اگر بيشترين کارايي را در صبح‌ها داريد پس بايد همان وقت نيز به کار بپردازيد و اگر ترجيح مي‌دهيد بيشتر بخوابيد و تا غروب کارهاي خود را انجام بدهيد بنابراين بهتر است زمان کاري خود را بر روي آن زمان تنظيم کنيد.
اگر مي‌خواهيد بهره‌وري مناسب را در کارتان به دست آوريد بهتر است روزانه ? ساعت کار کنيد، در غير اين صورت زحمت شما مانند فشار دادن ديوار بيهوده خواهد بود. به ساعت بيولوژيکي بدنتان اهميت بدهيد، چيزي که مشخص مي‌کند چه زماني در روز موفقيت بيشتري به دست خواهيد آورد ريتم شبانه‌روزي بدنتان است.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب سایت درچه حدی مطلوب وجالب است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 471
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 73
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 470
  • بازدید ماه : 2,310
  • بازدید سال : 60,423
  • بازدید کلی : 395,843